Senaste Inlägg

Nya äventyr

I Fredags kväll jobbade jag kväll. Jag började 16.00 och slutade 22.30.
När jag jobbar så sent missar jag sista tåget till Angermunde. Så då brukar jag åka med bil till Eberswalde, och tar tåget därifrån. Det brukar funka bra. Ett tåg åker nämligen från Berlin till Eberswalde vid 23.30 och det blir precis lagom för mig. Då är det bara att hoppa in i bilen de sista milen.
Men eftersom vår lilla clio står stilla (Batteriet är helt dött, har vi konstaterat. Och nu håller vi på att fixa fram ett nytt batteri) åkte jag tåg in till Berlin, och beställde en bus hem, mellan Eberswalde - Angermunde. Vissa tider åker bussen nämligen bara om man ringer och förbeställer, så att dom inte åker i onödan om ingen åker. Så jag ringde och beställde bussen som gick 00.15.
Och så jobbade jag, och satte mig efter jobbet på tåget som åker 23.30. Efter en station (fortfarande i Berlin), stannar tåget. Och så sprakar det i högtalarna "på grund av dödsolycka på sträckan Berlin-Eberswalde, kommer vi på obestämd tid att stå stilla". Kul. Efter ytterligare tio minuter säger dom att det blir 60 min försening. Shit, jag kommer missa bussen tänkte jag. Så jag ringde till Busschauffören och sade som det var, och han sade att han skulle åka en senare tur, 01.15, och att jag kunde åka med där. Vilken tur!
MEN - kort efter det samtalet blev tåget helt inställt. Och där stod jag.. och visste inte vad jag skulle göra. Jag fick inte tag på någon jag kände i Berlin heller. Men jag klev av tåget, och gick fram till tågpersonalen (de stod alla framme vid loket). Och så förklarade jag hur det såg ut, och att jag nu inte kunde komma hem. Som tur var skulle lokföraren till Eberswalde, och han hade ett Taxi-presentkort från Deutsche Bahn. Så jag och två andra fick åka med lokföraren i Taxi till Eberswalde, GRATIS. Men vi var sjukt försenade, så jag skulle inte hinna med bussen. Egentligen. Men den snälla bussföraren ringde och frågade hur det såg ut, och frågade om han skulle vänta på mig. Och 40 minuter extra väntade han i Eberswalde! Vilken snäll busschaufför. 02.30 var jag äntligen hemma och stupade i säng...
Jag hade så himla tur att jag kom hem. Tack vare snälla människor! Lustigt hur det kan bli. Jag antar att "oroa dig inte, på något vis löser det sig alltid", verkligen stämmer ibland.

Och på slutet vill jag bara tillägga, att det är ovanligt många som kastar sig framför tåget här. De senaste månaden har det hänt ungefär en gång i månaden, bara på streckan Berlin-Angermunde. Det är lite tragiskt tycker jag. Varför är det så många som gör det? Sist var det en killa på 24 år.. Varför vill man som 24 åring inte leva mer? Då har man ju precis bara börjat med livet.. läskigt och tråkigt tycker jag.

Nu ska vi byta bilbatteri så att clio äntligen kan rulla igen!
Tack och hej

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback